الاثنين، 6 ديسمبر 2010

أنا لقيـت صاحـب



" إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لاَ تَحْزَنْ إِنَّ اللّهَ مَعَنَا ": التوبة 40 



احلي حاجه في الدنيا انه يكون للإنسان صاحب مُميز في حياته ... حد يشتكي له, يحكي له, يفرح معاه ويحزن معاه, يشاركه كل الأوقات بحلوها ومرها, ومش مهم يكون بيقدر يحل موقف او يكون قادر يصلح غلط احنا عملناه, المهم انك تلاقيه جمبك في اي وقت وتحت أي ظروف, بيعيش حياتك كأنها حياته لانه عارف أدق التفاصيل, متتحرجش منه وتبقي عارف ان عمره ماهيفهمك غلط. لما يبقي بينكم ذكريات مضحكه, ذكريات انتوا الأتنين بس اللي عارفينها, ممكن تكون الذكريات دي تافهه جدا بس في الحقيقه هي بالنسبة لكم من أهم الحاجات اللي حصلت, لما تبقوا بتكملوا كلام بعض, حتي في الضحك, ويبقي عارف ايه بيضحكك اكتر, بتلاقيه دايما معاك بدون اي مُبرر واضح, يا اما معاك بشكل ملموس او معاك كمجرد فكره او ذكري -يعني من الأخر- دايماً موجود حواليك, ومجرد وجوده ده بيحسسك بأمان غريب, أمان قد لا تجده حتي لو كنت في وسط الف صديق.
وحتي لو -انتوا الاتنين- مختلفين أو زعلانين من بعض علي أي شئ, الخلافات دي  بيكون ليها طعم تاني مُميز لأنها بتأكد لك ان الإنسان ده فعلاً غالي وفعلاً مش زي أي حد, لأن بعد كده الخلافات دي بتفتح المجال لعتاب رقيق -أو حتي عنيف- بيخليكوا ترجعوا تاني أقوي من الأول لأنه بيكون عتاب صادق خالي من المجاملات السمجه القادره علي إفساد اي علاقه صداقه حقيقيه.  لما تبقوا بتحبوا تسمعوا  مطرب معين وتكونوا في قمة السعاده لو صادف وسمعتوا أغنيه ليه انتوا بتحبوها.
لأن الانسان ده هوا يمكن يكون الحاجه الوحيده اللي أنت أخترتها من بين كل الحاجات اللي اتفرضت عليك في حياتك أو يكون هو الإحساس الوحيد الحقيقي حواليك لانه ببساطه مش عايز منك حاجه ومش منتظر منك أي مصلحه -بالعكس- ده ممكن أنت تكون بتضره بمشاكلك لانه بيكون شايل همك أكتر ما أنت شايل هم نفسك. 

ممكن يكون للانسان الف صديق, بس ممكن يعدي العمر كله وميلقيش صاحب.
 وأنا لقيت الصاحب.

جميل انك تلاقي صاحب, بس الاجمل ... انك أنت اللي تكون الصاحب ده .